Pages

Saturday, January 15, 2011

hari pertama

semalam hari pertama aku menyandang jawatan sebagai seorang guru... kah kah kah... menyandang seyh... ayat yang xleh bla... tapi itu la hakikatnya yang aku lalui... walaupun aku tau yang tanggungjawab seorang guru ni sangat la besar.. tapi tak salah kan kalau aku nak mencube? sebab aku memang ade minat untuk jadi seorang pendidik...

first time cikgu2 kat sana panggil aku cikgu, aku rase nak tergelak, sebab aku tak pernah pun jangkakan yang perkara yang pernah aku angankan suatu ketika dulu, kini jadi kenyataan... pertama kali aku melangkah masuk ke kelas, budak2 wat bodoh je, siap boleh tanya lagi, "Eh, sape ni??" wa ada rasa mau marah, tapi wa tahan... hahaha tak de lah sampai macam tu.. i'm just kidding ok... saje je nak melawak... apa pun semalam memang kali pertama aku merasakan macam mana cikgu2 aku melayan kerenah budak2 masa aku bersekolah dulu... susah jugak rupanya... huhuhu...

apapun aku ne tabahkan hati... ne kuatkan semangat... takkan baru hari pertama dah give up kan... lagipun bukan lama, tak sampai pun 3 bulan... lagipun, aku memang dah tamankan niat, yang aku akan jadikan peluang ni sebagai salah satu cara untuk aku menimba pengalaman sebelum aku menyambung pelajaran dalam bidang perguruan dan benar2 bergelar seorang guru...

tapi kelakar tau, sebab semalam aku tak tau yang aku ne ngajar sesi pagi... jadi aku dengan senang hatinya, dengan semangat yang berkobar2, kul 7pagi aku dah sampai kat office... hahaha... lepas tu aku leh lak wat spoil... ne la aku kenal sape chegu besar sekolah 2... tetibe je ade sorang lelaki agak berumur la jugak, tanya aku ade apa urusan... aku bagitau la yang aku ni chegu ganti...

lepas jumpa penolong kanan, dia bawak aku jumpa dengan lelaki tadi, skali tu, chegu besar daa... hahaha... aku wat muka toya je la... hahaha... then aku dok la terperap sorang2 kat bilik guru bahagian chegu petang... chegu pagi kat bahagian len... sebelum tu chegu besar suh aku releaf chegu yang tak datang... so aku masuk la kelas tu, waktu senam2... tapi disebabkan aku pakai baju kurung, nak senam celah mane??? jadi aku cakap la, cuaca mendung tak leh kuar... masing2 tak puas hati... aku pun tak tau nak wat pe, so aku suh la diorang wat kerja sendiri... tapi bising giler... dah suh diam pun, jap je, then bising balik...

ni la budak2 kelas 5A.. kelas pertama yang aku masuk pagi semalam...
riuh giler....
next class dalam kul 10.40... kelas pendidikan moral... de la dalam 7 orang murid... aku memang tak tau nak ajar ape... so just borak2 je ngan diorang... tapi dak kelas ni agak expert cikit la daripada kelas yang awal tadi... soalan pertama yang diorang tanya ialah "Chegu, Chegu ade facebook x?" wah... kecik2 dah pandai fb2... haha... kelas tu majoriti india, and sorang cina and sorang lagi tu, aku pun tak pasti... dak2 ni kata dia mexican... ntah... aku pun malas nak tanya, tak penting... hahaha...

ni dak2 kelas pendidikan moral... 5B & 5H...
memang riuh, tapi mungkin sebab tak ramai, so slow cikit la...
huhuhu
tapi yang paling kelakar ialah, dalam kelas aku asyik nak tersebut perkataan "moksu"... maklumlah, dah terbiasa dengan anak2 buah... skali tu nak sebut "chegu" aku gi bantai "moksu"... hopefully dak2 xperasan la... hahaha...

sebelum balik, aku wat 1 lagi perkara yang aku rase agak memalukan diri aku sendiri... bayangkan lah, dengan muka toya aku leh tanya sorang chegu pompuan ni, "hari ni kul brape ek leh balik??" hahaha... lantak lah... malu bertanya sesat jalan... walaupun soalan tu aku ase cam agak bodo ar...
hahahaha...

so start hari isnin aku akan mengajar sesi petang which means aku senang hati + aku tak senang hati = aku pun pening... hahaha...
1- kalau sesi pagi - aku senang hati, pergi saing anak buah aku, tapi balik susah hati sebab ne jalan kaki tengah2 panas...
2- kalau sesi petang - aku susah hati, pergi jalan kaki tengah2 panas, tapi balik leh saing abang aku balik kerja...

hahaahaha... xpe lah... yang penting, aku ade kerja daripada asyik usahakan ladang anggur je an... 

pe pun... chukae yo!!! fighting!!!

dadaaaaaaaaaaa............

0 komen budak comel: