Pages

Sunday, April 8, 2012

~BeTaPa PeNgAsiH, pEnYaYanG, dAn AdiLnYa ALLAH itu~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Annyeong haseyo...

Salam sejahtera buat semua pembaca. Entry malam ni bersifat keagamaan sikit. Sorry kalau ada yang tak suka. Aku cuma nak kongsikan sikit kisah yang aku peroleh dari seorang sahabat yang sangat rapat dengan aku. Bukan aku nak buka aib sahabat, cuma aku nak kongsikan kisah ni, untuk sama-sama kita amek ikhtibar dari kisahnya.

Bermula alkisah yang mana sahabat aku ni bukan la seorang yang kaki semayang. I mean, semayang gak la. Just senang cite susah nak tengok la. Nak lagi senang cite, kalau orang kata AMAL MAKRUF NAHI MUNKAR, dia memang suka buat kebaikan. Tapi dalam masa yang sama larangan yang kecil-kecil tu ada jugak yang dia buat. Ala, sama je sume orang pun. Kita pun kadang-kadang tinggal solat kan, sengaja atau tidak.

Bukan dia tak percaya pada balasan Allah S.W.T., bukan dia tak tau, bukan dia tak belajar agama. Cuma semakin dia meningkat dewasa, semakin dia alpa dan lalai dengan nikmat dunia yang hanya sementara. Dia tau, hanya Alla S.W.T. tempat dia mengadu, tempat dia berserah. Tapi bak kata pepatah :

Berdoa tanpa usaha itu BODOH,
Berusaha tanpa doa itu SOMBONG.

Dalam kes sahabat ni, dia bukan SOMBONG, tapi dia dalam kategori BODOH. Berdoa je lebih, usaha zero. Kalau ada pun, adalah dalam 30% kot. Apa yang aku nampak, Allah S.W.T. sentiasa bantu dia walaupun dia masih lagi dengan kelalaian dan kealpaannya. Dari usianya belasan tahun, hingga kini. Tak ada ke rasa keinsafan yang menjalar di dalam urat nadinya? Dalam hati kecilnya? Tiada ke walau sekelumit pun? Pernah aku tanyakan padanya, jawapan yang diberi adalah :

"Ada, tapi aku tak tau dari mana nak mula." 

Kalau anda di tempatnya, apa jawapan anda? Aku sendiri tak tau macam mana nak bantu dia. Tapi apa yang aku boleh kata cuma, sebenarnya semua ni ujian dari Allah S.W.T. buat dia. Aku yakin, satu hari nanti, dia akan benar-benar berubah. menyedari tentang kekuasaan Allah S.W.T. yang tiada tandingan. Dia sebenarnya seorang yang sangat kuat. Aku tau dia sedih walaupun dia akan cuba untuk lindung kesedihannya dengan senyuman. Dia sangat tabah. Cuma mungkin bila dia kembali pada landasan yang benar, dia akan berasa lebih tenang.

Aku tak berani nak bagi nasihat lebih-lebih kat dia, sebab aku sedar yang aku sendiri pun kadang kala tersasar. Aku cuma mampu menasihatinya atas dasar persahabatan. Ya, AKU SAHABAT DIA.

Jangan risau sahabat, aku akan sentiasa ada dengan kau.

Sampai sini dulu...

Jalga...

Assalamualaikum...

사랑해요, 
~김치 아가씨~

0 komen budak comel: